blog-post

Word lockdown-expert!

Ahh… Thuiswerken. Heerlijk om even in de pyjama, met een stevige tas zelfgemaakte koffie, door je werk te knallen. Perfect om de drukte van je kantoor te mijden en je volledig te focussen. Maar nu moet je het iedere dag verplicht doen. Hoe houd je je productiviteit hoog? En hoe zorg je ervoor dat je vlot met je collega’s blijft communiceren vanop afstand?
 
Er is al veel onderzoek gedaan naar productiviteit én, verrassend genoeg, ook naar productiviteit in tijden van quarantaine. Wij geven je hier vijf fantastische tips om je mentaal sterk te houden tijdens de lockdown.
 

TIP 1: Bouw je eigen permanente werkplek

 
Als je een extra kamer hebt, dan heb je geluk! Anders is het belangrijk een stille plek te creëren waar je iedere dag opnieuw gaat zitten. Je installeert je computer en zorgt dat je alles bij de hand hebt om vlot te werken. 
 
Zorg voor een goede ergonomische stoel of kies een stoel waar je langere tijd comfortabel in zit. Eens je bent geïnstalleerd, heeft de nieuwe ruimte nog maar één doel: het kantoor. Het is belangrijk dat je die plek (dat kan ook een deel van een lange tafel zijn) behandelt als een bureau op je werk. Houd het netjes en ga er niet met het hele gezin aan eten.
 

TIP 2: Stel een schema op

 
De timemanagers onder jullie weten het al: een goed schema is essentieel om thuiswerk te doen slagen. Thuiswerken zorgt voor heel wat flexibiliteit en tijdswinst. Toch is het belangrijk dat je je werktijd op voorhand vastlegt. Spreek je uren af met collega’s en je werkgever. Zo weten zij perfect waar je wanneer mee bezig bent. Dat geeft jullie allemaal heel wat mentale rust.
 
Daarnaast is het ook belangrijk dat je af en toe pauze neemt, opstaat en rondwandelt. Door zelf een werkschema op te stellen, inclusief startmoment, (lunch)pauze en het einde van je dag, blijf je optimaal gefocust wanneer het moet en word je een echte lockdown-expert.

TIP 3: Over pauzes gesproken. Neem ze!


Een pauze geeft je iets om naartoe te werken. Je voegt zo makkelijk een gamification-element toe aan je werkdag, waardoor je productiviteit automatisch de hoogte in schiet. Onderzoek toont ook aan dat korte pauzes je creatiever, productiever en gemotiveerder maken. Ze geven je hersenen ruimte om op adem te komen en met nieuwe moed aan de rest van je werkdag te beginnen.
 

TIP 4: Communiceer met je collega’s
 

Je wil je natuurlijk mentaal sterk houden tijdens de lockdown. Dat is een reden om toch regelmatig contact te houden met je collega’s die ook in quarantaine zitten. Daarnaast is het een soort controlemechanisme voor elkaar en voor jezelf. 
 
Geef aan het begin van de dag door wat je wil doen en op het einde van je werkdag wat je allemaal gedaan hebt. Afspraken maken is belangrijk. Stel jezelf een doel op. Zo is iedereen van het bedrijf op de hoogte van wat er die dag gaat gebeuren.
 

TIP 5: Beloon jezelf en houd je privétijd, privé

 
Thuiswerken doet de grens tussen privé en werk vervagen. Door jezelf af en toe te belonen wanneer een dag goed verlopen is, zorg je dat het onderscheid toch duidelijk blijft. Gebruik je tijd voor en na je werkuren dan ook voor iets wat jij wil doen! Investeer in jezelf.
 
Ga uitgebreid koken, maak tijd voor je hobby of leer een nieuwe skill. Gebruik je avonden om iets creatief te doen: leer breien, scenarioschrijven of leer een nieuwe taal. Beter nog: ontspan en leer yoga. Sport vanuit je woonkamer en laad je brein op voor de dag die komt.

Delen

SCHRIJF JE IN CONTACTEER ONS