Oud-studente Ingrid wint eerste prijs bij schrijfwedstrijd

16/10/2020 Thomas Verlinden

“Hallo-hallo, misschien kennen jullie me nog. Ik heb bij jullie de cursus ‘Creatief Schrijven’, ‘Kinderverhalen schrijven’ en ‘Copywriting’ gevolgd én ben uiteraard geslaagd. En ik heb groot nieuws: ik heb de eerste prijs gewonnen met een schrijfwedstrijd, wat betekent dat mijn verhaal – een roman – gaat uitgegeven worden. Ik ben zoooo trots én blij, want uiteindelijk is dat toch de ultieme droom van elke schrijver. Had ik jullie cursussen niet gevolgd, dan had ik de kennis die ik opgedaan had nooit kunnen gebruiken en had het me nooit een eerste roman opgeleverd. Dit wil ik dan ook graag delen met jullie én met mijn medestudenten. Groetjes, Ingrid.”

Wanneer het CVA zulke uitbundige mails krijgt, kunnen we niet anders dan het met de wereld delen. C’est si simple comme bonjour. We contacteerden Ingrid dan ook onmiddellijk om haar te feliciteren met haar fantastische nieuws, én polsten meteen ook naar haar persoonlijke verhaal.

“Bij het CVA heb ik verschillende schrijfopleidingen gevolgd. Door de jaren heen heb ik veelvuldig korte multiculturele verhalen geschreven, gebaseerd op privé- en werkervaringen. Zelf ben ik moeder van een multicultureel gezin waarin vier verschillende nationaliteiten en twee verschillende geloven prima samengaan. Over de inhoud van mijn verhalen hoefde ik dus echt niet lang na te denken. Toch wilde ik graag meer diepgang in de tactiek en kennis van het schrijven. Schrijverstermen waren me zo onbekend dat ik niet eens mee durfde te doen aan wedstrijden omdat ik absoluut geen besef had van wat ze me vroegen. Tot ik terecht kwam op de website van het CVA, en verschillende opleidingen zag die me zouden kunnen helpen om het jargon én de technische kennis onder de knie te krijgen.”

“In eerste instantie wist ik niet hoe het ‘op afstand studeren’ zou werken én of het wel voldoening zou geven. Zou het wel de nodige vruchten afwerpen die ik voor ogen had? Uiteindelijk bleek al snel dat deze vorm van onderwijs voor mij echt de ideale manier is om me te ontplooien. Waar ik ook ben, overal kan ik studeren, huisopdrachten insturen en zelfs examens afleggen. Zo heb ik kunnen studeren toen ik omwille van professionele redenen in Afrika verbleef. Ik heb zelfs mijn examenopdracht in Afrika gemaakt. Prachtig toch?! Ik vond het geweldig dat ik vrijheid had waarvan ik kon genieten. Er is geen prestatiedruk, geen tijdslimiet, niemand die naast je staat met een stopwatch. En het belangrijkste voor mij: je bent niet plaatsgebonden.”

“Ook voor de begeleiding heb ik niets dan lof. Alle docenten stonden open voor eigen inbreng. Vooral Sandrine Lambert, docente ‘Kinderverhalen schrijven’, heeft mij echt het bepalende spreekwoordelijke duwtje in de rug gegeven om ‘iets’ te gaan doen met mijn kinderverhalen. De feedback die ik van haar kreeg, was echt waardevol. Ze moedigde me aan om er voor te gaan, en dat heeft echt zijn vruchten afgeworpen. Er is namelijk een uitgever geïnteresseerd in een kinderverhaal van mijn hand, dus wie weet, zie je het verhaal binnenkort wel in boekvorm verschijnen!”

“Naast het contact met de uitgeverij voor mijn kinderverhaal, is er echter nog een andere droom in vervulling gegaan: mijn eerste roman wordt binnenkort uitgegeven. Ik had me – weliswaar met een bang hartje – ingeschreven voor een schrijfwedstrijd waar mijn oog op was gevallen. In eerste instantie dacht ik ‘dit gaat aan mijn geluk toch voorbij’, maar de geleerde kennis wilde ik in elk geval gebruiken. Ik stuurde de gevraagde eerste alinea dus netjes in. Een drietal maanden erna kreeg ik de bevestiging dat ik de eerste prijs gewonnen had en dat mijn boek dus uitgegeven zal worden. ‘De Weense wals die vrolijk oogde maar zware kost was’ gaat over een op jonge leeftijd uitgehuwelijkte vrouw die ‘een Weense wals’ danst, gevuld met geboorte, bedrog, overspel, geweld, moord, eerwraak, liefde, armoede, rijkdom, ziekte en dood. Een interessante cocktail die je meevoert naar een rollercoaster van emoties dus!”

Wie het boek van Ingrid graag wil lezen, kan steeds terecht in de boekhandel of kan het boek online kopen. ISBN nummer 9781616271404.

Wil jij je schrijverstalent ook cultiveren en bijschaven? Schrijf je dan, net zoals Ingrid, in voor een van onze cursussen! Wie graag commerciële teksten schrijft, vindt vast zijn gading bij de opleiding ‘Copywriter’. Ben je eerder geïnteresseerd in het neerpennen van wervende verhalen? Dan zit jij op de juiste plaats bij ‘Creatief schrijven’. Of wat dacht je van ‘Kinderverhalen schrijven’ of ‘Gedichten schrijven’? Welke koers je ook wil varen: bij het CVA kan je steeds terecht voor een professionele vorming, afgesteld op ieders talent!

previousLabel

Hoe word jij de beste versie van jezelf..

nextLabel

Maak je eigen zeep en wasmiddel!

mostRead

Tover je tuin of terras om tot een bijenparadijs

10/04/2019

Breien

26/07/2018

Zwaardje

25/07/2018

relatedCourses

Copywriter

Volg de opleiding Copywriter en word een krak in je vak als Copywriter.

Creatief Schrijven

Volg de opleiding Creatief Schrijven en word een krak in je vak als Schrijver.

Copywriter

Wil je graag aan de slag als copywriter? Dan is deze opleiding de ideale start.

Creatief Schrijven

Schrijf je in voor de cursus Creatief Schrijven en word veelzijdig Schrijver.

Gedichten schrijven

Schrijf je in voor de opleiding Poëzie en start meteen als Dichter.

studyCategories

Schrijven

blogTags

GedichtenSchrijvenRomanCopywritingAuteurBoek schrijvenSchrijverKinderverhalenVerhalen