blog-post

Hoe word jij de beste versie van jezelf..

Het was een namiddag zoals een andere: gevuld met een uitgebreide Netflix binge. Om eerlijk te zijn, weet ik niet eens meer waar ik naar keek. Maar wat ik me wel herinner is dat een van de personages het had over "de beste versie van jezelf zijn". Ik heb die uitdrukking al tientallen keren gehoord, maar het is altijd bij woorden gebleven. Tot die dag..
 
Het raakte me en ik dacht: "Oké, maar HOE? Wat moet ik precies doen? Hoe kom ik uit mijn zetel en transformeer ik mezelf naar dat verbeterde model?"
 
Dus, aangezien ik toch niet meer geïnteresseerd was in de TV, besloot ik uit te zoeken wat iemand kan doen om de algehele kwaliteit van zijn of haar leven te verbeteren. Dit zijn de lessen die ik geleerd heb:
 
Wees zelfverzekerd
Ik weet het: pagina 1 van het "cliché-advies" boek. Maar het is cliché voor iets.. Studies hebben aangetoond dat er een sterke correlatie bestaat tussen vertrouwen en succes. Zelfverzekerde mensen hebben meer kans om hoge doelen te stellen en te volharden in hun streven naar uitmuntendheid.
 
Zo is het verband tussen vertrouwen en succes een self-fulfilling prophecy. Want de beste manier om zelfverzekerd te zijn is om doelen te stellen - en te slagen. Wat je op zijn beurt weer motiveert om (nóg) hogere doelen te stellen. Het maakt niet eens uit wat je doet. Ik heb dit toegepast op mijn sporten. Het zou voor jou ook kunnen werken. Of misschien wil je de beste kok in je vriendenkring zijn. Beslis over iets wat je wilt, en ga erop af. Wat mooi aansluit bij tip 2...
 
 
Verlaat je comfortzone
Judith Bardwick, auteur van "Danger in the Comfort Zone", definieert comfortzone als "een gedragstoestand waarin een persoon in een angst-neutrale positie opereert". Het is een waargenomen veilige ruimte waar we geloven dat we enige controle hebben.
 
Studies hebben aangetoond dat een staat van relatief comfort een stabiel prestatieniveau creëert, maar om de prestaties te maximaliseren, hebben we een staat van relatieve angst nodig. Een situatie waarin onze stressniveaus iets hoger zijn dan normaal.
 
Comfort is een natuurlijke vijand van productiviteit. Hoe meer je gewend bent aan het verlaten van jouw comfortzone, hoe gemakkelijker het is om in de toekomst met nieuwe dingen om te gaan. Je zal snel merken dat je in staat bent om grenzen verder te verleggen dan ooit tevoren en je creativiteit echt te benutten.
 
De vroege vogel krijgt de worm
Het leven draait om een goed beheer van middelen. En de enige bron die we allemaal hebben - en die we voortdurend verkwisten - is tijd.
 
Vroeger opstaan is daarom in feite een cheatcode. Het is een eenvoudige manier om jezelf meer tijd te geven om productief te zijn.
Tegen de tijd dat iedereen wakker wordt, kun je al buiten zijn geweest, de frisse ochtendlucht hebben ingeademd en de zon hebben zien opkomen. Of gewerkt hebben aan een persoonlijk project om jouw professionele succes te vergroten. Of je hebt tegen dan al gesport, gelezen, je to-do lijst aangepakt.. Conclusie: je hebt een grote voorsprong op de rest en dan motiveert nóg meer!
 
Onderzoek toont ook aan dat vroege vogels gelukkiger, gezonder en productiever zijn. Over het algemeen is vroeger opstaan een makkelijke manier om jouw tijd te beheren en veel meer uit het leven te halen.
 
En over sporten gesproken...
 
 
Train jezelf
Eerlijk gezegd, zou ik zeggen dat de gewoonte om te trainen HET beste is wat je kunt doen voor je toekomstige "jij". Als je traint, laat je lichaam endorfine los - als direct resultaat voel je je gelukkiger en minder gestrest. Het is een geweldige manier om depressie en angst op afstand te houden.
 
Studies tonen ook aan dat regelmatige lichaamsbeweging de mentale prestaties verbetert en de focus en productiviteit verhoogt.
 
En het moet gezegd worden, het maakt dat je er goed uitziet en je gezond voelt.  Eigenlijk geeft het trainen je niet alleen een gebeiteld lichaam, het geeft je ook een betere huid! Oefening heeft aangetoond dat het de hormoonproductie controleert, en zweten reinigt je poriën.
 
De combinatie van zich gelukkiger voelen, minder gestrest zijn en er goed uitzien geeft je waarschijnlijk een flinke dosis zelfvertrouwen. En weet je nog wat ik zei over zelfvertrouwen?
Over het algemeen, als je er beter uit wilt zien en je beter wilt voelen, pas dan een training per dag in je schema. Je kunt vroeg opstaan of gaan joggen. Persoonlijk hou ik van zwemmen voor het werk.
 
Lees meer
Trainen is geweldig voor je lichaam en je gezondheid. En lezen is goed voor je geest.
 
Lezen is gekoppeld aan een verbeterde woordenschat en een verhoogde hersenfunctie. Onderzoek toont aan dat wanneer je leest, je hersenen letterlijk veranderen. MRI-scans hebben een verhoogde hersenactiviteit tijdens en na het lezen waargenomen, evenals het versterken van hersenverbindingen en zelfs het vormen van nieuwe.
 
Lezen zal ook jouw kritisch denken verbeteren. En het is een geweldige manier om nieuwe dingen te leren.

Als je je afvraagt hoe je jezelf kunt verbeteren - als je wilt weten waartoe je eigenlijk in staat bent - dan hoop ik dat ik je op weg heb kunnen helpen. De waarheid is, dat we allemaal een hoop ongerealiseerd potentieel hebben. En als je dit leest, ben je op het juiste spoor om het aan te boren.

Blijf doorgaan. Als je nieuwsgierig bent om te ontdekken - of misschien zelfs je ware grenzen te verleggen - kun je ook een kijkje nemen in onze cursussen. Bekijk ze vandaag nog - en misschien vind je morgen wel een reden om jouw comfortzone te verlaten!
 

Delen

SCHRIJF JE IN CONTACTEER ONS